چگونگی پیدایش صنعت هوانوردی وتاریخ پروازدرایران » گردش آفرینان پارس گردش آفرینان پارس

گردش آفرینان پارس

منو

چگونگی پیدایش صنعت هوانوردی وتاریخ پروازدرایران

چگونگی پیدایش صنعت هوانوردی وتاریخ پروازدرایران

Screen Shot 2016-05-01 at 13.32.45

چگونگی پیدایش صنعت هوانوردی و تاریخ پرواز در ایران
طی گذر بیست سال از نخستین پرواز در آمریکا توسط برادران رایت که اولین پرواز خود را با هواپیمای گلایدر
طراحی شده با دست بر فراز آسمان کارولینای شمالی آمریکا انجام داده اند. در حالی که ۴ سال از نخستین پرواز رایت
می گذشت مردم ایران هنوز هواپیما را بالن می نامیدند. اولین نمایشگاه در پایتخت فرانسه برگزار شد که از آن به بعد
جهان هر سال شاهد شگفتی های سریع در صنعت هوانوردی بود. نخستین هواپیما زمانی که بر فراز آسمان تهران پرواز
کرد هیچ فرودگاهی برای نشستن وجود نداشت و لاجرم «کورمینسکی » خلبان روسی مجبور شد آن را در محوطه شمالی
وزارت امور خارجه فعلی و پشت محوطه موسوم به شهربانی)آگاهی سابق تهران(فرود بیاورد که در آن روزگار به این
محوطه میدان مشق دیویزیون قزاق می گفتند. خلبان روسی این هواپیما به دلیل نداشتن عدم موقعیت مناسب سعی
نمود در ارتفاع پایین پرواز کند، پس از گذشت ساعتی از غرش مهیب صدای پرواز آن هواپیما بر فراز تهران، مردم اطراف
میدان توپخانه آن زمان را احاطه کردند و دسته دسته برای تماشای آن هجوم آوردند بطوری که نظم تهران را مختل و
کار حفاظت برای مأموران را مشکل کرده بود. کم کم میدان مشق آن روزگار و محوطه ای که پشت وزارت امور خارجه
فعلی قرار داشت تبدیل به محل نمایش این پرنده آهنین گشت و مردم از اطراف و شهرها برای دیدن آن به سمت نقطه
مرکزی تهران سرازیر می شدند.
نخستین خطوط هوایی
در سال ۱۳۰۳ کمپانی آلمانی یونکرس ضمن عقد قراردادی با ایران نخستین شعبه فعالیت هواپیمایی خود را در
تهران افتتاح کرد و با وارد کردن چند هواپیمای یونکرس موفق شد خطوط هوایی تهران، مشهد، شیراز، بندر انزلی،
بوشهر برقرار کند و به حمل مسافر و محموله های پستی بپردازد. مردم تهران در روزهای تعطیل می توانستند با مبلغی،
با حضور در فرودگاه دوشان تپه )تپه های مشرف به قصرفیروزه امروزی تهران( سوار هواپیما شده و مناظر زیبای اطراف
تهران را تماشا نمایند.
تشکیل اولین دفتر هواپیمایی
تشکیل یک دفتر برای امور هواپیمایی برای نخستین بار از سوی رضاخان در سال ۱۳۰۱ ابلاغ، و اسم هواپیمایی جزو
سایر سازمانهای ارتش ذکر شد. کل عناصر تشکیل دهنده نخستین دفتر هواپیمایی ایران یک افسر به عنوان رئیس و یک
نویسنده وقایع پروازی با نام سرهنگ میرزایی بود که پس از تشکیل رسمی این دفتر دولت ایران برای نخستین بار یک
فروند هواپیمای فلزی ساخت کارخانه یونکرس را در سال ۱۳۰۱ از آن کارخانه خریداری کرد که با استخدام یک خلبان و
مکانیک ویژه آسمانی در پادگان قلعه مرغی نگهداری می کرد. در سال ۱۳۰۲ سرتیپ آیرم فرمانده کل تیپ های مازندران
و گیلان با پولهایی که از مردم و اهالی این دو خطه به زور گرفته بود توانست دو فروند هواپیمای آلمانی یونکرس رابه نام
گیلان و مازندران خریداری و به تهران اعزام کند و در همین سال چهار فروند هواپیمای هاویلاند روسیه خریداری شد.
به این ترتیب یک تشکیلات منسجم هواپیمایی در دل ارتش شکل گرفت.
نخستین خلبان ایرانی
مدت ها رضاخان و چند تن از افسران عالی رتبه ارتش در فرودگاه پادگان قلعه مرغی انتظار نخستین خلبان
ایرانی که در سال ۱۳۰۲ برایکسب مهارتهای لازم و دیدن دوره های آموزش خلبانی عازم فرانسه و روسیه شده بود را کشیدند؛ سرانجام در سال ۱۳۰۵
نخستین هوانورد ایرانی به نام سرهنگ احمد نخجوان که با ۲۶ سال سن طی مسافت طولانی از شهرهای ایستر، مکدار، اکسی شهر، حلب و بغداد در فرودگاهقلعه مرغی به زمین نشست.
هواپیماهایی که یکی پس از دیگری به ناوگان هوایی ایران ملحق می شدند نشانگر پیشرفت سریع صنعت هوانوردی
و دست یافتن به رویای ناممکن پرواز برای مردم ایران و حضور در آسمانها تلقی می شد و کم کم شکلی موجه و جدی
و قابل دست یابی به خود گرفت. ناگفته نماند که نخستین آرزو و ایده های پرواز را حکیم ابوالقاسم فردوسی هشت سال
پیش از آن د رقصر پرواز کیکاووس شاه توسط چند عقاب تیز پرواز در شاهنامه خود تصویر کرده بود. قصه از این قرار بود
که به فرمان کیکاووس شاه یک تخت دیواره دار هشت ضلعی ساختند که شاه بتواند در داخل آن بنشیند، او که آرزوی
یک پرواز طولانی را در سر پرورانده بود دستور داد تا مأمورانش چند عقاب برای پرورش خصوصی به دربار او بیاورند. پس
از ماه ها و سالها زحمت پروراندنشان، چهارسویی که در هشت ضلع تخت نصب کرده بودند پاهای چهار عقاب گرسنه
تربیت شده را بسته و بر نیزه ای در وسط برهای برای خوردن آنان فراهم ساخت، پس عقاب های گرسنه برای دست
یابی به گوشت بره ای که بر نیزه شده بود پرو بال می زدند و با این عمل آنها تخت هشت ضلع پادشاه را از زمین دور و
به آسمان ها می برد و پرواز افسانه ای کیکاووس این چنین نقش بست.
تاریخچه صنعت هواپیمایی ایران
با گذشت حدود هشتاد سال از عمر صنعت هوانوردی ایران، این صنعت هشت دوره متفاوت زمانی را پشت سر گذاشته
است که عبارتند از:
• دوره ۱۹۲۳ – ۱۹۲۷ تأسیس نیروی هوایی ارتش
• دوره ۱۹۲۷ – ۱۹۳۲ آغاز به کار خط هوایی یونکرس آسمان در ایران
• دوره ۱۹۳۲ – ۱۹۳۸ دوره غیبت حمل و نقل هوایی تجاری و بازرگانی
• دوره ۱۹۳۸ – ۱۹۴۶ تأسیس خط هوایی وزارت پست، تلگراف و تلفن
• دوره ۱۹۴۶ – ۱۹۶۱ تأسیس خطوط هوایی ایران ایرویز و پرشین ایر سرویس
• دوره ۱۹۶۱ – ۱۹۶۲ تأسیس خط هوایی ایران یونایتد
• دوره ۱۹۶۲ – ۱۹۷۹ تأسیس ایران ایر و دوره شکوفایی صنعت هوانوردی کشور
• دوره ۱۹۷۹ تا کنون دوره بعد از انقلاب و عصر شرکت های هوایی چندگانه

اهداف
– توسعه و ترغیب حمل و نقل هوایی ایمن ، مرتب و متقصدانه به نفع مدرم
– ایجاد یک مرکز برای هماهنگی های لازم فی مابین بین شرکت های هواپیمایی که شرکت های هواپیمایی به منظور ایجاد هماهنگی های نزدیک فی مابین یکدیگر در ۲۸ اگوست سال ۱۹۱۹ در شهر لاهه هلند انجمن یاتا را تشکیل دادند و در سال ۱۹۴۵ انجمن حمل و نقل یاتا با عضویت ۵۸ شرکت هواپیمایی در شهرها وانا ،‌کویا ، اساسنامه خود را مجدداً اصلاح و تکمیل نمود تا به منزله پارلمان شرکت هایی هوایی و نماینده این شرکت ها در سازمان های بین المللی باشد . یاتا سازمانی است غیردولتی ، غیر انحصاری ، غیر سیاسی ، دموکراتیک با امکان عضویت دلخواه در آن ، عضویت در یاتا برای تمام شرکت های هواپیمایی با اجازه دولت متبوعه که خود عضو ایکائو باشد و به شرط داشتن پروازهای منظم برنامه ای امکان پذیر می باشد .
– هماهنگی و مشارکت در امور هواپیمایی با عضویت در سازمان ایکائو در پیشبرد امور هواپیمایی
– گسترش خدمات هوایی به مناطق محروم در جهت تحقق میثاق ریاست جمهوری با مردم
– ایجاد تسهیلات رئیس هیئت هماهنگی از سوی شرکت های عضو در ارتباط با قوانین و مقررات امور هواپیمایی
– حفظ و توسعه منابع انسانی متخصص به عنوان ارزشمندترین دارایی شرکت
– تجدید حیات هما از طریق تدوین برنامه جامع تحول با مشارکت متخصصین صنعت حمل و نقل هوایی
– افزایش سهم بخش حمل و نقل هوایی در اقتصاد ملی از طریق گسترش سرمایه گذاری های زیربنایی
– حضور گسترده در بازارهای رقابتی
– دسترسی مردم به خدمات هوایی با به کارگیری فن آوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی

Source : http://daneshparvaz.samenblog.com/

دسته بندی ها:   گردش آفرینان پارس

نظرات