موزه دفاع مقدس گردش آفرینان پارس

گردش آفرینان پارس

منو

موزه دفاع مقدس

موزه دفاع مقدس

موزه دفاع مقدس

موزه دفاع مقدس

 

مطالعات اولیه پروژه موزه دفاع مقدس در آذر ماه ۱۳۸۳ آغاز شد ، شورای اسلامی شهر تهران ،بنیاد آثار و حفظ و ساختار مدریریت، طرح و اجرا مشخص گردید .
سپس طراحی موزه دفاع مقدس به مسابقه گذاشته شد و ۲۵۰ گروه در مسابقه شرکت کردند که از آن بین ۴۲ اثر به دبیر خانه تحویل و جوایز برگزیدگان درتاریخ ۲۳/۸/۸۴ طی مراسم ویژه ای اهدا شد.
موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مـقاومت به عـنوان محلی برای ارائه بخش اندکی از حماسه ملت غیور ایران در دوران انقلاب و دفاع مقدس در کنار مجموعه های بزرگ فرهنگی شهر نظیر باغ کتاب تهران، کتاب خانه ملی ، فرهنگستان های جمهوری اسلامی ، باغ هنر، تهران سرای قرآن و مصلای بزرگ تهران به عنوان قطب فرهنگی شهر تهران قرار گرفته است .
امکان روزآمدی و پویایی در تولید سناریوهای مختلف بر اساس مفاهیم گرانقدر دفاع مقدس با استفاده از صدها نمایشگر پخش میشود.
مجهز به کیوسک های اطلاعاتی با امکان صفحات نمایش لمسی برای دریافت اطلاعات تطبییق شده مربوط به تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس، مستند به گفتار فرماندهان هشت سال دفاع مقدس و همچنین اسناد معتبر ملی و بین المللی میباشد.
ورودی ستون پرچم

ورودی ستون پرچم

فضای  مفرح و مشجر ۱۸ هکتاری با امکانات ویژه برای پذیرایی و گذران اوقات فراغت در این مکان یافت میشود.
نمایشگاه های متعدد آثار هنری و فرهنگی مرتبط با دفاع مقدس مزین این مجموعه میباشند.
بهره گیری از یک پایگاه داده (دیتاسنتر) مجهز و پرظرفیت برای ذخیره و نگاهداشت اطلاعات و اسناد دفاع مقدس اعم از عکس، فیلم ، مالتی مدیا، مدارک و اسناد، نقشه و .... از دیگر خدمات موزه دفاع مقدس میباشد.
ساخت مسجد جامع خرمشهر در ابعاد واقعی به عنوان نماد مقاومت مردم شریف ایران اسلامی است، که در این موزه قرار دارد.
این مجموعه شامل سامان دهی ویژه برای گذر جانبازان و معلولان حرکتی در کلیه فضاهای روباز و بسته میباشد.
وجود سه آمفی تئاتر با امکانات و برنامه های :
آمفی تئاتر خلیج فارس ، با ظرفیت ۵۰۰ صندلی
آمفی تئاتر هویزه ، با ظرفیت ۱۲۰ صندلی
آمفی تئاتر سوسنگرد در فضای باز، با ظرفیت ۷۰۰ صندلی
استفاده از آثار هنری هنرمندان ایرانی با بازسازی بخشی از رویکردهای مختلف دفاع مقدس شامل :
  • بخشی از یک محله در شهر خرمشهر

بخشی از پالایشگاه آبادان با استفاده از قطعات اصلی

سنگرهای رزمندگان در اقلیم های سردسیر و گرمسیر جبهه ها
    • وجود کتاب خانه تخصصی دفاع مقدس با بیش از یازده هزار عنوان کتاب و تجهیز آن به عنوان کتاب خانه الکترونیکی دفاع مقدس

      امکان نگهداری یادبودی از ۲۴۰ هزار شهید بزرگوار دفاع مقدس و نمایش دائمی آن ها در تالار پروانه ها

      امکانات ویژه برای بازدید کنندگان خاص :

      مرقد شهدای گنمنام

      مرقد شهدای گنمنام

     

    استفاده از ابزار صوتی برای توضیح تالارها با امکان زبان فارسی و بیگانه برای استفاده فردی و گروهی

    بهره گیری از مترجمین زبان های خارجی برای همراهی اتباع بیگانه به صورت انفرادی یا گروهی
    امکانات ویژه برای انواع معلولان جسمی از تالارهای موزه
    امکان نگهداری خردسالان بازدیدکنندگان

     

    • حضور راویـان ویژه که خود فرمانده و یا رزمنده دوران دفـاع مقـدس بوده و به روایت صحنه ها و تـاریخ دفـاع مقـدس می پردازند

      نمایش ادوات زرهی اغتنامی از ارتش بعث با ارائه بعضی کارکردهای آن در محوطه ی موزه

      نمایش هواپیماهای شکاری ، سبک و فوق سبک

      نمایش موشک های زمین به زمین به کارگیری شده در جنگ شهرها

      نمایش هواپیماهای بدون سرنشین (RPV ) به کارگیری شده در دفاع مقدس

      بهره گیری از آخرین امکانات فناوری اطلاعات درزمینه مدیریت ارتباط با مخاطب ، مدیریت دانش و گردش اطلاعات در موزه

      امکان نمایش آخرین دستاوردهای علمی و نظامی نظام مقدس جمهوری اسلامی و به روز شونده.

      تالار اول تالار استانه

      اینجا آستانه ای است برای ورود به تالارهای هفت گانه. جایی برای واردشدن به دالان تاریخ پر فراز و نشیب که با مبارزات مردم از دهه ۳۰ آغاز می شود.

      آنچه در این تالار می بینید:

      سالن ریشه ها ، نمایه ای است از تلفیق تمدن پربار ایران کهن با معارف غنی اسلامی.

      الف ) ویدئو وال بناهای تاریخی ایرانی –اسلامی مانند چغازنبیل، سازه های آبی شوشتر و بناهای مربوط به دوره اسلامی

      ب) دیوار نقشه ایران باستان در دوره هخامنشی و نقشه ایران کنونی که پس از جنگ تحمیلی کوچکترین  جزئی از آن جدا نشده است.

      ج) تابلوی مینیاتور کندن در خیبر توسط امیرالمومنین(ع) در جنگ خیبر.

      د) نمایی از کاشی کاری مسجد جامع اصفهان که در بردارنده نام مبارک علی (ع) است.

      ه) دالان مشاهیر: تصاویر ده تن از موثرترین چهره های مبارز در جریان انقلاب مشروطه و استبداد و استعمار، طی صد سال گذشته را نشان می دهد.

       سایر بخش های این تالار

      سازه های مفهومی تالار –شعارنویسی انقلابیون روی دیوار- ورود تاریخی امام خمینی (ره) –اثر هنری از ۲۱ سلاح ژ۳ و گل های میخک که نماد پیوستن ارتش ایران به مردم و انقلاب اسلامی در ۲۱ بهمن سال ۱۳۵۷ است –آخرین بخش از تالار آستانه مربوط است به همه پرسی مردم ایران در تاریخ ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸ و پذیرش جمهوری اسلامی ایران با ۲/۹۸ درصد رای آری.

      تالار دوم تالار حیرت و حقانیت

      تصویر پاره کردن مصوبه شورای امنیت در رابطه با حریم مرزی ایران به دست صدام ،خاطره ای است که خیلی ها هنوز یادشان میآید.چیزی که سبب بوجود آمدن جنگ تحمیلی علیه ایران شد.

      آنچه در این تالار می بینید:

      –  دیوار تقویم کودتا : مهمترین رویدادهای به وقوع پیوسته در حد فاصل سال ۱۹۲۰ لغایت سال ۱۹۸۰ در کشور عراق.

      – تصویر پاره نمودن قرار داد ۱۹۷۵ الجزایر توسط صدام و اعلان رسمی آغاز جنگ توسط یک مانیتور ۵۲ اینچی در مجاور تقویم کودتا.

      – تحرکات عراق پیش از آغاز رسمی جنگ توسط رژیم بعث از اسفند ماه سال ۱۳۵۷ تا شهریور ماه سال ۱۳۵۹، که۴۸۰ مرتبه تجاوز زمینی و۱۵۰مرتبه تجاوز هوایی به خاک ایران داشته است که طی این تجاوزات ۱۵۰ کیلومتر مربع از خاک جمهوری اسلامی ایران به اشغال نیروهای عراقی درآمد.

      – کار حجمی مسجد خرمشهر،  بزرگترین کار حجمی در موزه دفاع مقدس می باشد که به صورت مشابه واقعی ساخته شده است.

      – اتاق بمباران که در آن یک فیلم ۷ دقیقه ای از بمباران و حمله هوایی ارتش بعث به نمایش گذاشته می شود.

      – دیوار هجوم سراسری در تاریخ ۳۰ شهریور۱۳۵۹ که ارتش بعث با استفاده از ۱۲ لشکر نظامی هجوم سراسری خود را به صورت زمینی، هوایی و دریایی به خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران آغاز نمود.

      – کار حجمی ماکت پالایشگاه آبادان که مدل شبیه سازی شده این پالایشگاه با استفاده از قطعات واقعی به جا مانده از بمباران های دوران جنگ ساخته شده است.

      سایر بخش های این تالار

      اثر هنری نمایه قطعنامه ۴۷۹- ماکت خاک خان لیلی- دیوار هجوم سراسری- تخریب صنعت- تخریب شهرها- اثر هنری وسایل به جای مانده از بمباران- تانک فارم- اثر هنری نمایه قطعنامه ۵۴۰- دیوار آوارگان.

      تالار سوم تالار دفاع

        اوضاع کشور بعد از حیرت ناشی از آغاز جنگ و تجاوز چندان خوب نبود.مردم بسیج شدند تا از مرزهای کشورشان دفاع کنند.

       آنچه در این تالار می بینید:

      – بایکوت خبری رسانه های بیگانه پس از هجوم سراسری ارتش بعث به خاک جمهوری اسلامی ایران

      – تالار روح اله ، توجه به نقش روحیه بخشی و هدایت گری حضرت امام (ره) در دفاع مقدس

      – سنگر سرد و گرم به منظور آشنایی با شرایط رزمندگان در مناطق سردسیر و گرم سیر.

      –  مسجد به عنوان کانون خیزش ها و فعالیت های مردمی، به عنوان یک پایگاه مردمی برای پشتیبانی از جبهه ها 

       پرچم ها،نماد وحدت، همبستگی واتحاد

      – حرکت مردم برای اعزام به جبهه ها با فرمان حضرت امام خمینی مبنی بر واجب کفایی بودن شرکت در دفاع مقدس

      – لبخند رزمندگان و تصاویری خندان از اعزام رزمندگان با سنین مختلف به جبهه ها

      – ویترین هدایای مردمی برای حمایت از جبهه ها

      تالار چهارم تالار ارامش و مقابله

      بعد از دفاعی که از ایران صورت گرفت،حالا وقت این بود که جوانان ایران قدرت خود را به دشمن متجاوز ثابت کنند.قدرتی که با مقابله نشان داده می شد تا کشور به آرامش لازم برسد. با  ادامه جنگ و گذر از بهت و غافلگیری های اولیه، نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم به تدریج روحیه خود را به دست آورده و بر وضعیت پیش آمده مسلط شدند.

       آنچه در این تالار می بینید:

      نمایش نیروهای عراقی بر روی پرده مه که با نزدیک شدن به تصاویر، سربازان عراقی حرکت تهاجمی به خود می گیرند، در ادامه سربازان عراقی فرار می کنند.

      نمایی از سنگر فرماندهی در حالی به تصویر کشیده شده که در حال طرح ریزی عملیات هستند.

      نمایه هنری سلاح آر پی جی ۷ و شلیک مجازی آن که برای استفاده از آن بایستی به تانک نزدیک شد که این نشانه ای از شجاعت و قدرت آنها بوده است.

       –ماکت موشک های هدایت شونده و نمونه ای از عکس های هوایی تهیه شده توسط آنان. 

      هولوگرام شهید آوینی که روایت ۷ دقیقه ای است از شهید آوینی درباره جنگ.

      نمایش تصاویر انواع عملیات های آبی، خاکی، هوایی و جنگ نفت کش ها.

      نمایش نقش منافقین پس از انقلاب و در دوران دفاع مقدس در جهت نا امن نمودن کشور و انجام اقدامات خرابکارانه و ترور.

      نام و تاریخ عملیات های ۸ سال دفاع مقدس  در سه نوع بزرگ، متوسط و کوچک که بر روی دیوار پرینت شده است.

      تالار پنجم تالار شهادت

      شهادت هنر مردان خدا است.این جمله کافی است تا در مقابل تمام آنهایی که روزگاری جنگیدند تا با دفاع از دین و مذهب خویش خاک پاک کشورشان را حفظ کنند،سر تعظیم فرود آوریم.مردان مردی که جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند تا امروز،ایران سربلند و استوار باقی بماند.

       

      آنچه در این تالار می بینید:

        تالار عاشورا: دفاع هشت ساله مردم این سرزمین که بی نظیرترین جانفشانی ها و ایثارگری ها را به تصویر می کشد، متاثر از نهضت بزرگی همچون عاشورای امام حسین (ع) و یاران با وفایش بود. این هشت سال، ادامه نهضت حسینی توسط سربازان امام خمینی (ره) است.

      –  جانبازان: در این قسمت مراحل مختلف زندگی این بزرگواران چه در دوره جنگ که برخی از آنها علی رغم اینکه جانباز بوده اند ولی باز هم حضور پر رنگی در جبهه ها داشته اند. همچنین به پاره ای از مشکلات و همچنین موفقیت های آنها در زندگی را در دوران پس از جنگ به تصویر کشیده است.

      –  مفقودالاثرها : این قسمت به نقش آسمانی های در زمین اختصاص یافته است. اثر هنری مفقودالاثرها در واقع یادگاری های آنها همچون پلاک، چفیه و مهر و …. نشان می دهد.

      –  پل شهادت: تالار شهادت با پل شهادت آغاز می شود. مخاطب با عبور از این پل سفید رنگ اسامی شهدا را در دو طرف خود مشاهده می کند. اسامی انسانهای برگزیده که برای دفاع از سرزمین و خاک ایران اسلامی به مقام شهادت نائل شدند.

      –  اثر هنری ماسک شیمیایی که نشان دهنده استفاده گسترده ارتش بعث عراق از سلاح های شیمیایی چه در عملیات ها و چه در مناطق مسکونی علیه غیر نظامیان است.

      –  آزادگان: در این قسمت ۳ نمایشگر فیلمی از زندگی اسرای ایرانی را در اردوگاه های مخوف رژیم بعث عراق به نمایش می گذارد. در این فیلم کوتاه تحمل بالای اسرای ایرانی و ظلم و شقاوت بعثی ها به مخاطب نشان داده می شود.

      – پلاک های کوچه ها و خیابان ها از اقصی نقاط ایران اسلامی که هر کدام به نام شهیدی مزین شده است و تعداد شهدای هر استان نمایش داده شده است. 

      تالار ششم تالار پیروزی

       صفحات تاریخ حکایت از جنگ هایی میکند که به کشور عزیزمان تحمیل شد، که به دلیل ناتوانی و عدم صلاحیت مسئولان مملکتی  و یا به دلیل بی کفایتی در اداره جنگ بخش هایی از خاک این سرزمین به بیگانه واگذار شده است.دفاع مقدس اما حکایت دیگری دارد.

      آنچه در این تالار می بینید:

      –  ایستگاه  حمایت خارجی و تقویت دیکتاتور: در اینجا به معرفی حامیان صدام و چگونگی تقویت او در دو سطح نظامی و غیر نظامی پرداخته شده است

      –  نمایشگرهایی با تصاویر روزنامه ها از شادی مردم که پیروزی های بدست آمده توسط رزمندگان اسلام را نشان میدهد

      – رمپ لوگو نیروهای عمل کننده در هشت سال دفاع مقدس که نشانگر و بیان کننده حضور نیروها ی عمل کننده در هشت سال دفاع مقدس است

      – تالار وقایع آخر جنگ با  به کارگیری یک هیبرید وال و پرینت گرافیکی روی دیوار به برخی از وقایع سال آخردفاع مقدس می پردازد.

      – آرت ورک طناب دار و پرینت دستگیری صدام و بیان سرنوشت دیکتاتور عراق با استفاده از تصویر صدام و نیز عاقبت صدام که در ۳۰ دسامبر ۲۰۰۶ به دار مجازات آویخته شد.

      – گسترش حملات شیمیایی ، اشاره به حمله عراق به  مردم بی گناه حلبچه در ۲۵ اسفند ۱۳۶۶ و حمله شیمیایی به شهر مرزی نودشه در ۲۶ اسفند ۱۳۶۶ .

      –  قطعنامه ۵۹۸ که  قابل قبول ترین قطعنامه، از زمان آغاز جنگ برای جمهوری اسلامی ایران بوده است.

      – مکاتبات صدام با رهبری و ریاست جمهوری وقت ایران پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و اجرای آتش بس از سوی ایران وعراق ، سرانجام رئیس جمهور عراق به خواسته های ایران تن داد و در پاسخ به نامه رئیس جمهور ایران در ۲۳ مرداد۱۳۶۹ شرایط ایران را برای تحقق صلح پذیر

      تالار هفتم تالار سر انجام

      این تالار با واقعه جانگدازو حزن انگیزرحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آغاز می شود. به طوریکه به محض ورود، ۹ آینه می بینیم که تصویر صندلی خالی حضرت امام در بالکن جماران  بر روی آنها منعکس می شود و به بیننده این نکته را یادآور می شود که ایشان دیگر در میان ما نیستند.

       آنچه در این تالار می بینید:

      –  باکس بازسازی شده حسینیه جماران و صندلی خالی امام (ره)، جائیکه اکثر سخنرانی های ایشان در آنجا صورت می گرفت.

      – تصاویری از حضور امام در بیمارستان، وداع خانواده ایشان با پیکرشان قبل از تدفین و صحنه هایی از مراسم تشییع باشکوه ایشان به وسیله ی پروژکشن روی دیوار به نمایش درمی آید.

      – تصاویری از قرائت وصیت نامه امام (ره) توسط آیت الله خامنه ای در جلسه  فوق العاده مجلس خبرگان را می بینیم که انتقال رهبری را گوشزد می کند. به همین دلیل صحنه هایی از زندگی نامه ی ایشان قبل از جنگ و حین جنگ به نمایش در می آید: مانند دوران ریاست جمهوری و حضورشان در جبهه.

      –  به وسیله ی  یک هیبرید وال که دارای ۶ مانیتور تاچ اسکرین است، سند چشم انداز ۲۰ ساله تا سال ۱۴۰۴ ( هجری شمسی)، متن قانون اساسی، برنامه های ۵ ساله، دستاوردهای دفاع مقدس از منظر و دیدگاه امام ( ره) ، کتاب صحیفه نور حضرت امام و کتابی از سخنان مقام معظم رهبری را مشاهده می کنیم

      – پس از عبور از این قسمت، به وسیله ی یک ویدئو پروژکشن شاهد تصاویری از راهپیمایی های ۲۲ بهمن ( سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران) طی ۳۲ سال خواهیم بود که گویای تداوم حضور مردم در صحنه در جهت تأیید و حمایت از نظام جمهوری اسلامی است.

       تالارپروانه ها

       تالار پروانه ها ، تنها تالار باغ موزه دفاع مقدس است که جنبه موزه ای و حجمی دارد . هدف از بر پایی چنین فضایی پاسداشت مقام شامخ شهدا و موثرین دوران دفاع مقدس می باشد. این تالار بدان جهت پروانه ها نامیده شد که به یاد شهدای هشت سال جنگ تحمیلی و نیز معرفی فرماندهان شهید و شاهدی می پردازد که با رشادتها  و جان فشانی های خود توانستند نور پر فروغ اسلام را برای همیشه در این سرزمین جاودانه نگه دارند.

      همچنین در کل مجموعه قسمت های زیر رو هم بازدید کنندگان خواهند دید.

      باغ دره

      مسجد خرمشهر

      سراسر نما(پانوراما)

      برج پرچم

      دریاچه و اب نمایش

      نمایش ۳بعدی

    دسته بندی ها:   تهران گردی, تهران گردی تاریخی فرهنگی, تهران گردی سواره, تهران گردی مناسبتی

    نظرات

    ارسال دیدگاه برای این بخش بسته شده است