صنعت گردشگری 1 » گردش آفرینان پارس گردش آفرینان پارس

گردش آفرینان پارس

منو

صنعت گردشگری ۱

صنعت گردشگری ۱

مقدمه

صنعت گردشگری با ویژگی خاص خود صنعتی پویا با آینده ای روشن تلقی می شود سرمایه گذاری در این صنعت در تمام کشور های دارای جاذبه های جهانگردی رو به افزایش است امروزه جذب گردشگران خارجی به رقابتی فزاینده در بین نهاد های در گیر در صنعت گردشگری تبدیل شده است زیرا این صنعت نه تنها در پیشبرد اقتصاد ملی و در آمد های ارزی نقش دارد بلکه صنعتی است پاکیزه و عاری از آلودگی و در عین حال ایجاد کننده مشاغل جدید . گردشگری برای کشورهای دارای جاذبه های جهانگردی نظیر ایران می تواند به مهمترین منبع کسب در آمد ارزی تبدیل شود مشروط بر اینکه برنامه ریزی صحیح و همه جانبه توام با آینده نگری برای آن تنظیم و اجرا شود . سرمایه گذاری جهانی در صنعت گردشگری حاکی از آن است که گردشگری صنعتی از زمره صنایع توزیع کننده درآمد است و هنگامی که جهانگرد وارد کشور می شود در مقابل خدماتی که به وی ارائه می شود باید هزینه پرداخت کند و این پرداخت ارزی خواهد بود لذا این صنعت می تواند جایگزین اقتصاد تک محصولی یعنی درآمد نفتی گردد .اینکه امروزه مشاهده میشود که کشور های صنعتی اروپا و آمریکا تمام نیرو و توان خود را در جهت جذب جهانگرد به کار می گیرند موید جایگاه این صنعت در اقتصاد است عایدی حاصل از گردشگری پایدار و در عین حال امکان بهره برداری از آن در کوتاه مدت فراهم است. همچنین اشتغال زایی در این صنعت بالا بوده و نیروی انسانی مورد نیاز آن محتاج به آموزش بلند مدت نمی باشد. امکانات موجود در ایران نشان می دهد که ایران ظرفیت پذیرایی بیش دو الی سه میلیون گردشگر خارجی را در سال دارا می باشد و اگر در زمینه جذب گردشگران برنامه ریزی و موانع موجود رفع شوند و آن موارد فراقانون برای کسانی که از حاشیه امنیتی برخوردار بوده و معمولا برای نا امن جلوه دادن کشور برای جهانگرد کلا به سر عقل آمده و به ماهیت اصیل این صنعت درآمد زا پی ببرند ما شاهد رسوب گردشگران خارجی در کشور بسیار زیاد خواهیم بود و این یعنی دستیابی به درآمد ارزی چشمگیر.کارشناسان ژئواساتیک بر این باورند که قرن آینده قرن قومیت ها و ملیتها و تقسیم بندی جهان براساس فرهنگ و مذهب خواهد بود لذا نیاز ارتباط بین اجزای مردم بیش از پیش نمود خواهد کرد که لازمه آن نظریه و تئوری هایی ست که شهر سازان و برنامه ریزان همان مرزوبوم و با درک و احساس مشکلات و موانع موجود و ملموس و شناخت اهم قابلیت ها و استعدادهای بالفعل و عدم تقلید محض از مدل ها و نظریات کشور های پیشتاز غربی در زمینه شهر سازی که صرفا برای همان منطقه و کشور خاص و بر اساس شرایط اقلیمی و زمانی آن تهیه شده و استفاده از نقاط قوت مدل ها و تئوری های مزبور و تبیین و ارائه راهکار های راهبردی به منظور پیشبرد اهداف توسعه محوری و مرتفع ساختن کاستی های موجود میباشد از منظر توسعه پایدار منطقی ست که مقوله گردشگری را عاملی تاثیر گذار و تعیین کننده در اثر جوامع بشری و کشور ها دانست. صنعت گردشگری در جهان توسعه فراوانی یافته است و بسیاری از کشور ها از این راه توانسته اند وضعیت خود را بهبود بخشند و از مشکلاتی مانند بیکاری˓پایین بودن سطح درآمد سرانه و کمبود درآمد ارزی خویش بکاهند. صنعت جهانگردی بزرگترین و متنوعترین صنعت در دنیا به حساب می آید بسیاری از کشور ها این صنعت پویا را منبع اصلی درآمد˓اشتغال زایی˓رشد بخش خصوصی و توسعه زیر ساخت ها می دانند. صنعت گردشگری امروزه به قدری در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور ها اهمیت دارد که اقتصاد دانان آن را صادرات نامرئی نیز می نامند . اصطلاح جهانگردی و مسافرت گاهی به جای یکدیگر به کار می روند در این جا تعریف مسافرت همانند تعریف جهانگردی است اما سفری است که درجه هدفمندی آن بیشتر است اصطلاحات توریسم و توریست گاهی اوقات بیانگر علاقه اندک جهانگرد به محلی است که از آن بازدید می کند .Tourism

   صنعت جهانگردی را می توان به انواع زیر طبقه بندی کرد :       

۱) توریسم بین المللی محدود به داخل: دیدن یک کشور توسط افراد غیر مقیم آن کشور

۲)توریسم بین المللی محدود به خارج: مراجعه افراد غیر مستقیم یک کشور به کشور دیگر

۳)توریسم داخلی:دیدن یک کشور توسط افراد مقیم آن کشور

۴)توریسم محلی :توریسم بین المللی محدود به داخل+توریسم داخلی

اصطلاحات توریسم و توریست اولین بار در سال ۱۹۳۷ توسط اتحادیه ملل متحد مورد استفاده قرار گرفتند .توریسم به عنوان سفر افراد به خارج از کشور و با مدت زمان بیش از ۲۴ ساعت اطلاق می شود

 

صنعت گردشگری در ایران  

کشور ایران یک موقعیت بسیار استثنایی و ممتاز از نظر جذب جهانگرد داشته که آن درآمدهای ارزی هنگفتی را به دنبال خواهد داشت و موضوعات مورد علاقه جهانگردان در ایران به فراوانی یافت می شود˓که از جمله طبیعت زیبا با خصوصیات اقلیمی و آب و هوایی ویژه˓مردمی با فرهنگ و تمدن کهن˓آداب و رسو م و سنن باستانی و اسلامی و اماکن بسیار قدیمی با سبک معماری بی نظیر˓به ویژه در شمال ایران و در منطقه تالش نشین و شهرک تاریخی ماسوله با قدمتی چندین هزار ساله که وجود دارد˓در کمتر کشوری می توان پیدا کرد. از طرفی کشور ایران یکی از پنج کشور مهم جهان در عصر حاضر است که آثار و آداب و سنن باستانی در حدی قابل توجه وجود دارد و تنها کشوری است که با داشتن این همه جاذبه های جهانگردی˓بخش صنعت جهانگردی را به راحتی می توان در آن مقبول ساخت . در حال حاضر مهمترین مانعی که بر سر راه صنعت جهانگردی میباشد˓رابطه ایران با جهان خارج است. در کشورهای جهان سازمان هایی به نام (سازمان جهانگردی ملی NTA  وجود دارند )که رابط بین بخش های خصوصی و دولتی هستند . این سازمان ها وظیفه تسهیل امر جهانگردی  از میان بر داشتن موانع موجود از طریق کارشناسان خبره را داشتهتا مسیر جهانگرد به سوی ایران تغییر یابد ورود جهانگرد به ایران سرمایه گذاری را افزایش داده˓به خصوص سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری در زمینه احداث اقامتگاه˓سالن های غذا خوری مجهز بین راهی˓احداث تله کابین به خصوص در مناطق جنگلی شمال و بخش تالش نشین که طبیعت بکر و وصف ناشدنی دارد و صدها مواردی که با ایجاد آنها اشتغال ایجاد کرده و هم جهانگردان خارجی را به خرج کردن ارزهای خودشان در ایران تشویق می کند. یک جهانگرد اگر احساس کند که واقعا به عنوان گردشگر به آن اهمیت می دهند همه گونه امکانات رفاهی که لازمه جذب جهانگرد می باشد در ایران وجود دارد خواهان ماندن بیشتر در ایران و سیر و سیاحت در مناطق مختلف کشور که هر کدام به تناسب خود یک جاذبه ای دارد سفر کرده و با خاطره ای خوش از ایران رفته و فرهنگ برخورد درست ما در آن اثر گذاشته و در کشور خودش جدای از تعریف جاذبه های گردشگری در ایران به مسائل فرهنگی˓که اگر درست با آن برخورد شده باشد پرداخته و از این امر یک گام مهم و مثبتی در جهت خدمت به توسعه اقتصادی کشور برداشته می شود که نهایتا برآیند آن می تواند عامل موثری در تحرک و تسریع فرآیند رشد و توسعه اقتصادی کشور باشد . بر اسا س تجربیات حاصله در این زمینه عده ای از دست اندرکاران بخش صنعت توریسم معتقدند که هر یک نفر جهانگرد که وارد کشور می شود برابر با صدور صدها بشکه نفت برای کشور ایران سودآور می باشد و برای تحقق این امر مهم و حیاتی مشارکت تمامی افراد و مسئولان دست اندرکار بخش توریست و صنعت جهانگردی را می طلبد. در رابطه با گردشگران و مسائل مربوط به آنان مشکلاتی وجود دارند که از جمله تطبیق توریست ها با قوانین ایران می باشد. طبیعی است وقتی گردشگر خارجی از قوانین ما مطلع باشد به دنبال آن تحریکاتی نیز وجود نخواهد داشت˓لذا با آموزش های لازم˓اشاعه توریسم به هیچ وجه خطر آفرین نیست. مسئله بسیار مهم و پر اهمیتی که در مورد بخش جهانگردی باید مورد توجه قرار گیرد˓داشتن راهنماهای متعدد و آگاه  است زیرا راهنماهای توریست ها مبلغان کشور ما هستند˓چون توریست خارجی که از شرایط ایران اطلاع کافی ندارد و کلام وگفتار راهنما رابه عنوان  آینه تمام نمای شرایط ایران می پذیرد. توریست خارجی دنبال ارزش ها و اعتقادات ماست و میخواهد کنجکاویش را ارضا کند˓لذا روی حرف های راهنما حساب باز می کند˓پس بنابراین راهنماها باید مورخ˓ادیب˓صادق و متعهد باشند تا اینکه توریست ها را با واقعیات آشنا نمایند. در کل صنعت جهانگردی و توریسم دو هدف عمده میتواند داشته باشد :

۱) درآمد اقتصادی                                                                         

۲)اشاعه فرهنگ ملی و اسلامی

از آنجایی که عده ای فقط به درآمد اقتصادی میاندیشند˓در حالی که خود اشاعه فرهنگ ملی و دینی در بلند مدت درآمد زا نیز هست.بر خلاف ادعای کسانی که توریست ها را از نظر فرهنگی برای ما مشکل آفرین می دانند˓به هیچ وجه نیاز به رها سازی فرهنگی نداریم˓بلکه با شناختی که از توریست پیدا می کنیم آنها بسیار راحت خود را با شرایط ما تطبیق می دهند.واقعیت این است که غربی ها از شرایط حاکم بر غرب و انگاره های فرهنگی آنجا خسته شده اند لذا جذابیت فرهنگی برای توریست ها همان نانوایی سنتی ما˓گلیم بافی و کارگاه های سنتی ساخت ابزار آلات کشاورزی با ابزارهای اولیه و با دست و دیدن بازارچه های سنتی به سبک بسیار قدیم معماری.این معنا و مفهوم ندارد که بخواهیم با مدرن سازی آنچه متعلق به فرهنگ ملی و دینی ماست دچار رها سازی فرهنگی شویم˓چون جهانگردان غربی از مظاهر مدرنیسم غرب دلزده شده اند .لذا در جهانگردی به دنبال چیز های تازه هستند˓به امید اینکه مسئولان این بخش به خصوص سازمان جهانگردی و میراث فرهنگی کشور با حرکت های مثبت در مورد رونق بخش جهانگردی˓شاهد رونق بیشتر این صنعت اشتغال زا و پر درآمد باشیم . به امید روزی که ایران در بخش صنعت توریست در دنیا حرف اول را بزند.با استناد به آمارهای موثق من از جمله تحقیقات سازمان جهانی جهانگردی این مقوله با شدت فزاینده ای نمو داشته و گویا می توان آن را بزرگترین صنعت جهان پس از نفت و خودرو سازی دانست و با توجه به رشد چشمگیر آن˓قابلیت اخذ رتبه نخست در سال های آتی را نیز دارا می باشد با توجه به موقعیت استراتژیک ایران که به لحاظ پهنه جغرافیا و اقلیم چهار فصل و باتبع آن موجودیت گیاهان و زیست اقلام متنوع حیوانات که موجبات بالقوه جذب گردشگران خارجی را داراست و از دیدگاه دیگر آثار باستانی که موید پیشینه غنی تاریخ و فرهنگ این کهن بوم و بر است و به لحاظ توسعه پایدار ایران قوه درک هر ایرانی متعهد و معقول را به سوی تصحیح نگرشی وا می دارد که محوریت آن عدم اکتفا به منابع رو به کاهش نفت و گاز و پالایش و صادرات مشتق شده از آن است با توجه به اقلیم خاص ایران می توان کشورمان را سرزمین تضادها دانست;در حالی که ارتفاع بخش بزرگی از خاک کشور بیش از ۱۲۰۰ متر بالاتر از سطح دریاست در مقابل آن کرانه های دریای خزر ۲۶ متر پایین تر از سطح دریای آزاد است.اختلافات اقلیمی ایران نیز قابل تامل است به طوری که میانگین دمای هوا در دی ماه در سواحل خلیج فارس ۲۰ درجه سانتیگراد است در حالی که هم زمان در شمال غرب کشور سرمای ۳۰ درجه زیر صفر حکم فرماست !1390379404_21417

منابع:

گردشگری در ایران دانشگاه پیام نور

www.iranpedia.ir

www.iranview.com

دسته بندی ها:   گردش آفرینان پارس

نظرات