تهرانگردی و گردشگری شهری » گردش آفرینان پارس گردش آفرینان پارس

گردش آفرینان پارس

منو

تهرانگردی و گردشگری شهری

تهرانگردی و گردشگری شهری

تهرانگردی و گردشگری شهری – نواحی شهری به علت آنکه جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیار دارند غالباً مقاصد گردشگری مهمی محسوب می‌شوند. شهرها معمولاً جاذبه‌های متنوع و بزرگی شامل موزه‌ها، بناهای یادبود، سالن‌های تئاتر، استادیوم‌های ورزشی، پارک‌ها، شهربازی، مراکز خرید، مناطقی با معماری تاریخی ومکان‌هایی مربوط به حوادث مهم یا افراد مشهور را دارا هستند که خود گردشگران بسیاری را جذب می‌کند. به عبارت دیگر محل سکونت، سرو غذا، ارتباطات، حمل و نقل و سایر خدمات گردشگری در شهرها واقع‌اند که بازدیدکنندگان از مناطق اطراف شهر و خود شهر از آن استفاده می‌کنند. “گردشگری شهری”، عملکرد متقابل گردشگر- میزبان و تولید فضای گردشگری در رابطه با سفر به مناطق شهری با انگیزه‌های متفاوت و بازدید از جاذبه‌ها و استفاده از تسهیلات و خدمات مربوط به گردشگری است که آثار متفاوتی را بر فضا و اقتصاد شهری بر جای می‌نهد.
بسیاری از جاذبه ها و تسهیلات رفاهی اساسا برای خدمت به شهروندان توسعه یافته اند، ولی استفاده ی گردشگران از این تسهیلات می تواند به تداوم آنها کمک کند. از این گذشته، شهرها ممکن است مبادی و ورود و خروج گردشگران به کشور یا منطقه باشند و برای گردشگرانی که به نواحی اطراف آن شهر مسافرت می کنند تبدیل به پایگاه شوند. هتل ها و سایر تسهیلات گردشگری بخشی تفکیک نا پذیر از بافت شهری هستند و به مسافران تجاری و تفریحی خدمات می دهند. توان بازرگانی یک شهر به گونه ای نیرومند در جذابیت گردشگری، در تحرک و جنب و جوش و درآماده سازی فضا در مرکز و در اطراف شهر مؤثر است.
در این ارتباط می‌توان به شهرهایی همچون پاریس، لندن، نیویورک اشاره کرد که در درون خود جاذبه‌های بسیاری را جای داده‌اند. در فرانسه شهرها نخستین و مهم ترین فضاهایی هستند که مورد توجه و دیدار گردشگران قرار می گیرند برج ایفل شاید یکی از بازرترین نمادهای گردشگری باشد. این بنا نماد شهر پاریس و از جهتی خود گردشگری است. این برج هیچ کاربرد خاصی غیر از کاربرد گردشگری ندارد. دیدار از پاریس بدون بازدید از این بنای تاریخی تقریباً ناممکن است.
رویدادهای عظیم ورزش مثل بازرسی های المپیک، جام جهانی فوتبال، نمایشگاه های بزرگ بین المللی، عیدها و جشن ها و… در تورسیم شهر به عنوان یک جاذبه برای گردشگران عمل می کند. نمایشگاه های بین المللی بزرگ یا تاریخی (برگزاری مراسم یادبود انقلاب آمریکا در سال ۱۹۷۶، انقلاب فرانسه در سال ۱۹۸۹) و مراسم مذهبی (زیارت های بزرگ در رم، مکه و…)، برگزاری عیدها و جشن ها (جشن آبجوخوری در مونیخ، کارناوال های، بازسازی صحنه های تاریخی، جشن های گاوبازی پامپلون و… از جاذبه های گردشگری شهری محسوب می شوند.
عوامل ویژه ای در ایجاد تحول در گردشگری شهری نقش داشته¬اند. گردشگری شهری پدیده ای بس قدیمی است که، پس از سال های پرشکوه و جلالی که به دیدار نخبگان و اشراف از محله ها و مکان های باب روز اختصاص داشت، در سال های دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ مرحلۀ گذاری را طی کرد و نوعی سیر قهقرایی به خود دید. تظاهرات و تجلیات هنری در همۀ سطح های فضایی می تواند جذابترین دلیل استقبال گردشگران از رفتن به یک شهر یا روستا باشد .
در گردش‌های درون‌شهری به مراکز پرجمعیت توجه می‌شود و مکان‌هایی که از نظر فرهنگی مورد توجه خاص قرار می‌گیرند، خود جزئی از این سفر را تشکیل می‌دهند. کیفیت مقصد افراد، جوّ حاکم بر محیط و صمیمیت ساکنان محلی از جمله ویژگی‌هایی است که می‌تواند، از نظر فرهنگی، اهمیت زیادی داشته باشد و تصویری نیکو از آن مکان در ذهن افراد ایجاد نماید، که در نتیجه آن‌ها را جذب می‌کند. می‌توان شهر نیویورک را نمونه‌ای از مکان‌هایی دانست که از نظر گردش‌های درون شهری، افراد را جذب می‌کند. تعداد زیاد رستوران‌ها، گوناگونی و تنوع غذاهایی که در این مکان‌ها عرضه می‌شود، موزه‌ها، سالن‌های موسیقی، سینماها، هنرهای بصری، وجود قومیت‌های مختلف و‌ آثار تاریخی از جمله عواملی هستند که موجب جذب بازدیدکنندگان می‌شوند. امروزه گردشگری شهری را به عنوان یکی از عوامل مهم توسعه اقتصادی، اجتماعی و رفاهی شهر و شهرنشینان می‌دانند. به همین دلیل مسئولان امور گردشگری و شهری در پی ارتقا و گسترش آن برآمدند. لیکن این ارتقا و گسترش خود مستلزم ایجاد شرایط ویژه ساختاری، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است. تنها پیشینه کهن شهر، میراث گرانبهای فرهنگی و تاریخی، اماکن تفریحی و سرگرمی فراوان و نظایر اینها برای موفقیت در عرصه گردشگری شهری و جلب گردشگر کافی نیست. نخستین شرط موفقیت هر شهر در توسعه گردشگری شهری، وجود زیر ساخت‌های مناسب شهری و مدیریت عاقلانه و مدبرانه در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و مانند اینهاست. دومین شرط برای تضمین موفقیت سیاست توسعه گردشگری شهری، نظم و نسق دادن و آمایش جاذبه‌های شهر و ایجاد تسهیلات و امکاناتی است که دسترسی به جاذبه‌ها را بیش از پیش آسان سازد. یک شهر گردشگر پذیر برای موفقیت در پذیرش گردشگران باید دارای ویژگی‌هایی باشد:
شهر باید سیمایی جذاب داشته باشد.
شهر باید دست کم دارای برخی عناصر نیرومند و رقابت آمیز در زمینه فرآورده‌های جهانگردی باشد.
منافع مورد انتظار از توسعه توریسم شهری باید فراتر از هزینه‌های آن در دراز مدت باشد.
موضوع گردشگری شهری را به سادگی نمی توان از اقسام دیگر گردشگری بخصوص گردشگری فرهنگی، تاریخی و کاری جدا کرد. زیرا در بسیاری از این موارد محیط مورد بازدید، استقرار و تفرج گردشگر همان محیطی است که در گردشگری شهری بدان تأکید و انجام می پذیرد. حسب تعریف گردشگری شهری را می توان چنین معرفی نمود؛
جابجایی و سفر اشخاص به محیط های شهری جز محیط اقامت متعارف آنها به منظور جمع آوری اطلاعات، کسب تجربه و تأمین مجموعه خواسته هایی که سفر به انگیزه آنها انجام می پذیرد. این دامنه می تواند بازدید گردشگر از یک سایت تاریخی (مسجد کبود-تبریز)، شرکت در یک نمایشگاه تجاری (مرکز دائمی نمایشگاه های بین المللی- تهران)، حضور در یک همایش علمی (دومین کنگره جغرافیدانان جهان اسلام-تهران) یا بهره جویی و لذت بردن از تفریح در اماکن محیط شهری (تفرج در پارک حاشیه رودخانه ناژوان – اصفهان) و یا حتی تماشای یک بنای مدرن (برج ایفل در پاریس)، سفر به تهران و حضور در مجموعه ورزشی آزادی برای تشویق تیم فوتبال مورد علاقه یا گردش در باغ وحش مشهد و دیسنی لندن پاریس باشد.
مسئولان شهرها در پی ایجاد بناهای نمادین و آشکار اغلب به ارائه کمک های مالی کلان و برای ساخت بناهای معتبر و مجلل به منظور ارزش بخشی به سرگرمی ها و تفریحات، گردشگری، پذیرایی و اعتلای فرهنگ اقدام می کنند. باید اعتراف کرد که بسیاری از بناهای نمادین یک شهر، از ابتدا به منظورهای گردشگری ساخته شده اند بعداً این خصلت را پیدا کرده اند، مانند برج ایفل در پاریس، پراتر دروین، اوپرای سیدنی و… متخصصان جامعۀ اروپا تأکید می کنند که به دلیل سرعت ارتباطات، بالارفتن سطح فرهنگ شهروندان و بالارفتن سطح زندگی آنان، گردشگری سال های آتی گردشگری شهری خواهد بود.

دسته بندی ها:   تهران گردی

نظرات