تاریخچه متروی تهران » گردش آفرینان پارس گردش آفرینان پارس

گردش آفرینان پارس

منو

تاریخچه متروی تهران

تاریخچه متروی تهران

تاریخچه متروی تهران –  آشنایی با تاریخچه‌ی متروی تهران از هنگامی که اولین قطار شهری در سال ۱۸۶۳ میلادی در لندن به کار افتاد تا زمان حاضر که اکثر شهرهای مهم دنیا دارای شبکه‌های مترو و قطارهای سریع السیر بین شهری هستند حدود ۱۴۲ سال می‌گذرد . اولین قطار مترو به یک موتور بخار مجهز بود که سوخت آن از ذغال سنگ تامین می‌شد و دود ناشی از این سوخت ، تونل‌های مترو را آلوده می‌ساخت و از طریق لوله‌هایی مثل لوله بخاری به خارج هدایت می‌شد.

سابقه بحث و گفتگو درباره احداث قطار شهری در تهران به ۱۱۰ سال قبل باز می‌گردد. تاسیس تراموای شهری از جمله نکات پیش بینی شده در امتیاز نامه‌ای بود که بارون ژولیوس دو رویتر در عهد ناصرالدین شاه روی کاغذ آورد. اولین طرح شبیه به متروی امروزی که برای تهران طراحی و اجرا شد ، طرح واگن اسبی بود که از حرم حضرت عبدالعظیم تا میدان حُر امروزی کشیده شده و تا سال ۱۳۱۰ نیز دایر بود .IMAGE634738084689339612

در مهرماه ۱۳۵۳ مطالعات مربوط به حل مشکلات ترافیک متروی تهران توسط شرکت‌های مشاور خارجی از جمله سوفرتو منتج به پیشنهاد سیستم اتوبان مترو ( با ۷ خط ) گردید. بر اساس این مطالعات، احداث مترو به عنوان اساسی‌ترین راه حل بهبود ترافیک تعیین گردید. شرکت‌های فرانسوی از سال ۱۳۵۶ عملیات اجرایی احداث خط ۱ مترو را در اراضی شمال تهران (بزرگراه شهید حقانی کنونی ) آغاز نمودند .بخشی از وظایف شرکت‌ها به عنوان مهندسین مشاور راه‌آهن شهری تهران و حومه به شرح زیر بوده است : کلیه مطالعات فنی شامل عملیات نقشه برداری و شناسایی زمین ، تهیه پرونده‌های توصیفی و کاربرد و مشخصات فنی و نقشه‌های اجرایی و تدارک انعقاد قرارداد با پیمانکاران و نظارت بر عملیات ساختمانی ، نظارت بر ساخت و نصب تجهیزات ثابت و وسایل محرکه ، تهیه آیین نامه‌ها و برنامه‌های بهره‌برداری و آموزش کادر ایرانی … عملیات اجرایی مترو تا آذر ۵۹ نیز ادامه یافت ولی در این زمان و درپی جریانات انقلاب نمایندگان شرکت‌های خارجی ایران را ترک نمودند و در اواخر سال ۶۰ هیئت وزیران توقف کامل طرح توسط مشاوران خارجی را اعلام نمود. در سال ۶۳ پس از ارائه گزارشی از طرف جمعی از کارشناسان توانمند و مستعد ایرانی در خصوص لزوم احداث مترو، در فروردین ماه ۶۴ هیئت وزیران اجرای طرح متروی تهران را تصویب وفعالیت‌های مترو مجددا در تهران آغاز شد.

 برنامه اول مترو : شامل احداث خط ۱ ( میرداماد – حرم مطهر ) خط ۲ ( دردشت – صادقیه ) و مسیر برون شهری خط ۵ ( تهران – گلشهر ) جمعا به طول ۹۰ کیلومتر با ۵۲ ایستگاه می‌باشد. فعالیت‌های اجرایی این برنامه از سال ۱۳۶۶ با عقد مشارکت مدنی با سیستم بانکی آغاز گردید . در حال حاضر ۷۲ کیلومتر از این خطوط با ۳۶ ایستگاه در حال بهره‌برداری است و تا پایان سال ۸۴ باقیمانده خطوط برنامه اول نیز به بهره‌برداری خواهد رسید و بدین ترتیب تهران مقام نوزدهم را در سطح شهرهای صاحب مترو در جهان بدست خواهدآورد. برنامه دوم مترو : این برنامه شامل طرح توسعه خط ۱ از ایستگاه میرداماد تا میدان تجریش ، احداث خط ۳ از منطقه اُزگُل تا شهرک ولی عصر در جنوب غرب تهران ، احداث خط ۴ از میدان شهید کلاهدوز تا شهرک اکباتان و طرح توسعه خط ۲ از دردشت تا پارک جنگلی سرخه حصار می‌باشد . ساخت و بهره‌برداری از خطوط مترو در برنامه دوم از سال ۸۴ شروع و تا سال ۱۳۹۰ ادامه خواهد یافت . با اتمام برنامه دوم طول احداث خطوط مترو به ۲/۱۶۴ کیلومتر و ۱۲۱ ایستگاه خواهد رسید و در حدود ۳ میلیون از سفرهای شهر تهران به وسیله مترو انجام خواهد شد .

سال ۱۳۵۰ شروع مطالعات اجتماعی، اقتصادی و ترافیکی شهر تهران وپیش بینی تغییرات آن برای سال ۱۳۷۰توسط شرکت‌های سوفرتو و RATP سال ۱۳۵۳ ارایه گزارش نهایی و انتخاب سیستم مختلط (سیستم مختلط شامل یک شبکه خیابانی با یک کمربندی در پیرامون منطقه مرکزی و دو بزرگراه برای نواحی تازه ساز شهری و یک شبکه مترو با ۷ خط که به وسیله شبکه اتوبوس رانی و تاکسی‌رانی تکمیل می‌شد) .

سال ۱۳۵۴ تصویب قانون تاسیس شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) سال ۱۳۵۶ شروع عملیات اجرایی.

سال های ۶۵-۱۳۵۹ توقف کامل طرح به دلیل جنگ تحمیلی.

سال ۱۳۷۴ عقد قرارداد برای خرید تجهیزات ثابت و متحرک خطوط ۱ ، ۲ و ۵

سال ۱۳۷۷ بهره‌برداری از قطار سریع السیر تهران – کرج

سال ۱۳۷۸ بهره‌برداری از بخش غربی خط ۲، از ایستگاه صادقیه (تهران) تا امام خمینی (ره) .

سال ۱۳۸۰ بهره‌برداری از نیمه شمالی خط یک، از ایستگاه میرداماد تا علی آباد به طول ۱۴٫۶ کیلومتر و ۱۷ ایستگاه.

سال ۱۳۸۱ * افتتاح و بهره برداری از پایانه و تعمیرگاه غرب خط ۲ متروی تهران * بهره‌برداری از خط یک از ایستگاه علی‌آباد تا حرم مطهر به طول ۱۰٫۸ کیلومتر و ۳ ایستگاه.

سال ۱۳۸۲ بهره برداری از بخش شرقی خط ۲، از ایستگاه امام خمینی (ره) تا بهارستان به طول ۲ کیلومتر و ۲ ایستگاه.

سال ۱۳۸۳ * افتتاح و بهره برداری از ایستگاه ایران خودرو (خط ۵) * بهره‌برداری از خط ۵ از ایستگاه کرج تا گلشهر به طول ۱۰کیلومتر.

سال ۱۳۸۴ * افتتاح و بهره‌برداری از ایستگاه چیتگر (خط ۵) * افتتاح و بهره‌برداری از ایستگاه باقرشهر (خط ۱) * افتتاح و بهره‌برداری از پایانه فتح آباد غزاله طبرسی دانشجوی کارشناسی خط و سازه‌های ریلی دانشکده مهندسی راه‌آهن- دانشگاه علم و صنعتMetroMapEnlarged

 

دسته بندی ها:   تهران گردی

نظرات